Türkiye’de resmi rakamlara göre 47 işçinin ölümüne yol açan kot (jean) taşlamaya karşı Fransız “Éthique sur l'étiquette” (ESE-Etiket üzerideki etik) ile Avrupa ağı Clean Clothes Campaign (CCC- Temiz Elbise Kampanyası), “Bu jean ölümcül” sloganı ile bir kampanya başlattı. ESE kolektifi vatandaşları kampanyaya geniş katılım göstermeye çağırdı.
“Éthique sur l'étiquette” kolektifi, “kot taşlamanın işçilerin sağlığı üzerinde yarattığı tehlikelere son vermek amacıyla bu uygulamanın konfeksiyon fabrikalarında tamamen durdurulmasını hedefleyen” bir kampanya başlattı.
TÜRKİYE’DE 47 İŞÇİ ÖLDÜ
ESE’nin “Bu jean ölümcül” başlıklı kampanyasına paralel olarak bu kolektifin üyesi olduğu Avrupa ağı Clean Clothes Campaign da “aşırı ölümcül” kot pantolonlara karşı bir kampanyaya start verdi. Bu amaçla 2 Mart’tan itibaren “www.stop-au-sablage.org” internet sitesi üzerinden kampanyaya katılım sağlanabilecek. Kolektif, kampanyanın tehlikenin farkında olmayan markaları kendisini sorgulamaya götüreceğini umuyor.
Kolektif, Türkiye’de resmi rakamlara göre kot taşlamada çalışan 47 işçinin sadece altı aylık bir çalışma ardından hayatını kaybettiğine dikkat çekerken, 10 bin işçiden 5 bininin bu tehlike altında olduğuna vurgu yaptı. Türkiye’de bu uygulama yasaklansa da kolektife göre, kaçak konfeksiyon atölyelerinde devam ediyor. Bu pratiğin ayrıca Bangladeş, Meksika, Kamboçya, Çin, Pakistan ve Endonezya’da da yaygın olduğu kaydediliyor.
Kot taşlama ya da beyazlatılması ucuz olduğu için kotlara eskitilmiş görünümü vermek için yapılıyor. Kotların yüzeyine kumun kuru hava kompresörleriyle aşındırılıyor. İşçiler uygulama sırasında önemli derecede toz soluyor. Zamanla da işçiler silikozis hastalığına yakalanıyor. Uzmanlar, kot taşlama işçilerinin dışında aynı nedenlerden kaynaklı olarak madencilerin de silikoz hastalığına dikkat çekiyor.
PARİS’TE EYLEM YAPILACAK
Kampanya çerçevesinde, yararlı iletişim ajansı “Zee Agency” ile sosyal ve çevresel sorunlarla ilgilenen “La Face B” ajansı, 2 Mart günü ayrıca Paris’te sembolik olarak bir kot taşlama işçisinin ölümünü canlandıracaklar. İnternet ortamında da kampanyaya destek veren her iki ajans, eylem için saat 10.00 ile 11.00 arasında 9. Paris’teki “63 rue Caumartin” adresinde randevu veriyor.
ESE ve CCC, internet kullanıcılarını, daha önceki tepkilere yanıt vermeyen ilgili markalar ve taşlanmış kot talebinde bulunan mağazalara yönelik “geniş bir şekilde mektup” göndermeye çağırdı.
1 Mar 2011
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
0 yorum:
Yorum Gönder
Hakaret küfür vb yorumlarınız olursa savcılığa başvurulucaktır